1) عمومی

2)  بالینی

3) صنعتی و سازمانی

4) کودکان استثنایی

روانشناسی عبارت است از علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی، و این مطالعه با هدف شناخت آدمی صورت می گیرد تا پس از آگاهی از خصوصیات متعدد و متنوع رفتاری و ذهنی خود، شیوه ارتباط مناسبی را با خود و محیط پیرامونش برقرار نماید.

با پیچیده شدن جوامع بشری، کمتر انسانی است که بی نیاز از شناخت مسائل روانشناختی باشد حتی این موضوع امروزه به قدری گسترش یافته است که در زمینه تمام تخصصها از علوم روانشناسی برای کسب موفقیت بیشترمی توان استفاده کرد.بطور مثال امروزه در صنعت، پزشکی، آموزش و پرورش، مدیریت و ... از دستاوردهای علم روانشناسی استفاده می کنند. در این رشته اصل پیشگیری اولیه از بروز اختلال در درک، احساس، عواطف، شخصیت، استعداد، هوش، تفکر، انگیزه و ... رفتارهای آدمی و فرآیندهای ذهنی اوست؛ در واقع تلاش روانشناسی آن است که آدمی به گونه ای برنامه های زندگی خود را تنظیم نماید که دچار مشکلات حاد و پیچیده نشود؛ چرا که در صورت ابتلاء به انواع مشکلات روانشناختی، فعالیتهای درمانگری کاری مشکل و سخت و به علاوه وقت گیر خواهد بود و هزینه های زیادی را برای مبتلایان به همراه خواهد آورد. بنابراین تلاش روانشناسی بر آموزش خانواده ها برای جلوگیری از بروز نابهنجاری هاست. آگاهی دادن لازم در مورد آسیبهای روانی نیز از جمله وظایف مهم روانشناسی است. وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به منظور تربیت نیروهای متخصص در زمینه تحقیق این هدفها، اقدام به ایجاد رشته روانشناسی نموده است بنابراین در دروه های تحقیقی روانشناسی 2 هدف عمده زیر مطرح است.

1) هدف اختصاصی: به منظور تربیت افرادی است که مفاهیم و اصول نظری و عملی روشهای پژوهش در این علم را فرا گرفته و حداقل مهارتهای حرفه ای را در یکی از شاخه های روانشناسی عمومی، استثنایی، بالینی و صنعتی و سازمانی که در ایران کاربرد دارد بدست آورند.

2) هدف عمومی: بدین منظور که دانشجویان رشته های مختلف را با اصول، نظریات،مفاهیم و روشهای علم روانشناسی آشنا نماید.

ضرورت تشکیل دوره های تحصیلی روانشناسی با گرایشهای مختلف در دانشگاههای کشور، ناشی از نیاز مؤسسات و نهادهای مختلف اجتماعی است، چرا که روانشناسان می توانند در جهت رفع این نیازها و حل مشکلات مربوط به جامعه و همچنین رفع نیازهای صنعت، قدمهای مؤثری بردارند. (اسکندری و همکاران،1384)

 

آشنایی با رشته روانشناسی عمومی

1)   روانشناسی عمومی:

  روانشناسی عمومی یکی از شاخه های علوم انسانی است که در زمینه رفتار و فرآیندهای روانی و ذهنی به پژوهش و بررسی می پردازد.

هدف اصلی این گرایش( عمومی) تربیت نیروهایی است که آگاهی لازم را در خصوص ویژگیهای زیستی- روانی و اجتماعی انسان به طور اعم بدست آورده آنگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه ای خاص به مطالعه تخصصی بپردازند.

گسترش اطلاعات در زمینه مفاهیم بنیادی روان انسان شامل نحوه یادگیری، تأثیرپذیری حافظه، جلوگیری از فراموشی، چگونگی از فراموشی، چگونگی احساس و ادراک، عوامل مؤثر در انگیزش انسان، نحوه مقابله با هیجانها، انواع شخصیتها و شیوه های رفتار با آنها و جز آن، امری است بسیار مهم که در تأمین بهداشت روانی نقش مؤثری دارد. بنابراین روانشناس عمومی قادر است در این زمینه ها خدمات ارزنده ای را به جامعه ارائه نماید.

 

تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته

کلیه علاقمندان می توانند پس از قبولی در کنکور سراسری یا آزاد در این رشته به تحصیل ادامه داده و داشتن هوش، انگیزه، و سلامت روانی باعث موفقیت دانشجوی رشته خواهد شد.

 

تواناییهای فارغ التحصیلان روانشاسی عمومی 

فارغ التحصیلان این گرایش دارای تواناییهای زیر خواهند بود:

1)     پژوهش پیرامون موضوعهای بنیادی روانشناسی در قالب ارائه طرحهای پژوهشی که با نظارت متخصصان بالاتر صورت می گیرد.

2)      آموزش مفاهیمی همچون یادگیری، حافظه، شخصیت، انگیزش و هیجان، احساس و ادراک برای عموم مردم.

3)      اجرای برخی آزمونهای روان شناختی با نظارت متخصصان مقاطع بالاتر روانشناسی.

4)     ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و در زمینه های روانشناسی و انجام پژوهشهای عمومی و خصوصی. (اسکندری و همکاران،1384).

 

موقعیتهای شغلی و محلهای کار

کلیه فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مهدهای کودک، مراکز مشاوره، زندانها، مراکز تربیتی و کودکستانها و مدارس به ارائه خدمات بپردازند.

طول متوسط تحصیل در این گرایش 4سال می باشد و دروس آن ‌در 8 نیمسال تحصیلی برنامه ریزی شده است. در ضمن این رشته از

136واحد درسی تشکیل شده که دروس آن به گروههای زیر تقسیم

می گردند.

دروس عمومی             دروس پایه و دروس اصلی                دروس تخصصی

22                                            94                                              20 واحد

فارغ التحصیلان روانشناسی عمومی می توانند در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند:

1)روانشناسی‌عمومی(کارشناسی‌ارشد)‌(آزمون‌ورودی‌تحصیلات‌تکمیلی)
2)روانشناسی بالینی ( آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته های گروه پزشکی)

3)کارشناسی ارشد ناپیوسته رفاه اجتماعی (آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته
رشته های گروه پزشکی)

4)کلیه رشته های گروههای علوم انسانی در تحصیلات تکمیلی

5)روانشناسی صنعتی و سازمانی (تحصیلات تکمیلی)

6)روانشناسی بالینی (آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی)

7)سنجش و اندازه گیری (روانسنجی) (آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی)

8)آموزش بهداشت ( آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته های گروه پزشکی)

 

                      دانشگاههای ارائه کننده این رشته عبارتند از: [کارشناسی روانشناسی عمومی] 
(پیک سنجش،1385)

ردیف

نام دانشگاه

وضعیت پذیرش

1

دانشگاه بوعلی سینا، همدان

روزانه

2

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین

روزانه، شبانه

3

دانشگاه زنجان

روزانه، شبانه

4

دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان

روزانه، شبانه

5

دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل

روزانه

6

دانشگاه فردوسی، مشهد

شبانه

7

دانشگاه گیلان، رشت

شبانه

8

دانشگاه محقق اردبیلی،محل تحصیل نمین اردبیل

شبانه

9

دانشگاه یزد

شبانه

10

11

مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی طبرستان، چالوس

متمرکز

دانشگاه پیام نور

 

12 

دانشگاه آزاد

 

 

 


فهرست دروس و واحدهای رشته: روانشناسی عمومی

دروس مشترک (پایه، اصلی)

 

نام درس

واحد

نام درس

واحد

نام درس

واحد

نام درس

واحد

روانشناسی عمومی (1)

3

روانسنجی

3

روانشناسی مشاوره و راهنمایی

2

طرح ها و پژوهشهای آزمایشگاهی

4

روانشناسی عمومی (2)

3

روانشناسی مرضی کودک

3

روانشناسی پویایی گروه

2

مقدمات نورپسیکولوژی

4

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

2

روانشناسی تجربی

4

روانشناسی کودکان استثنایی

4

پژوهشهای علمی در روانشناسی عمومی

4

آمار توصیفی

2

بهداشت روانی

3

روانشناسی جنایی

2

سمینار مسائل روانشناسی عمومی

2

آمار استنباطی

3

انگیزش و هیجان

3

اختلاف یادگیری

3

ارزشیابی شخصیت

3

فیزیولوژی عمومی

3

روانشناسی تربیتی

3

تفکر و زبان

3

روانشناسی هوش و سنجش آن

3

مبانی جامعه شناسی

3

روانشناسی اجتماعی

3

 

 

 

 

روانشناسی احساس و ادراک

2

تاریخچه و مکاتب روانشناسی

2

 

 

 

 

متون روانشناسی به زبان خارجی(1)

3

آسیب شناسی روانی (1)

3

 

 

 

 

متون روانشناسی به زبان خارجی(2)

3

آسیب شناسی روانی (2)

3

 

 

 

 

روانشناسی فیزیولوژیک

3

کلیات فلسفه

3

 

 

 

 

روانشناسی یادگیری

3

روش تحقیق در روانشناسی

3

 

 

 

 

روانشناسی رشد (1)

3

شخصیت

3

 

 

 

 

روانشناسی رشد (2)

3

 

 

 

 

 

 


 

+ نوشته شده توسط فرحمند در یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 و ساعت 9:37 |


Powered By
BLOGFA.COM